dimarts, 16 de desembre del 2014

REFLEXIONS FINALS




"Diga'm i ho oblido, ensenya'm i ho recordo, involucra'm i ho aprenc"
Benjamin Franklin              




L'aprenentatge és un camí que no té perquè acabar mai i és un camí fet d'aprenentatges nous i desaprenentatges d'aquelles idees a vegades mal apreses o preconcebudes, allò que en un inici creiem que podia ser l'enfocament correcte, l'experiència en el camp de treball, l'observació dels altres o la posada en pràctica d'alguna activitat o metodologia, ens fa veure que hem de fer un canvi en les nostres estratègies. Aquest és el procés de re-aprenentatge he anat desenvolupant al llarg d'aquests mesos.
Les meves pràctiques inicialment pretenien aportar a l'escola uns recursos externs als professionals per tal de què es pogués orientar acadèmica o professionalment a aquells alumnes que estaven a punt de finalitzar la seva escolarització en el nostre centre, quan la valoració de la primera PAC i un treball reflexiu amb la tutora m'han fet pensar que el més important és atendre el present, és a dir, a poder donar una resposta als nostres alumnes mentre estan a l'escola, no un cop la seva educació ja no depèn de nosaltres; per això vaig haver de reestructurar el projecte del pràcticum i centrar-me en activitats i recursos que podien posar a la pràctica els professionals que estan en contacte amb els alumnes per poder orientar-los acadèmica i/o professionalment.
Un altre aspecte que m'ha fet reflexionar molt al anar endinsant-me en aquest projecte és que moltes vegades no tenim en compte les opinions dels implicats, és a dir, de l'alumnat i encara ens costa més quan aquests són discapacitats, sempre anteposem les seves necessitats, pensem en quines capacitats tenen més desenvolupades..., però oblidem moltes vegades el "que opinen ells" o el "que volen", i al llarg de les activitats que s'han anat pensant i algunes d'elles posades a la pràctica, s'ha intentat anar reflectint aquesta necessitat i també saber transmetre-la als professionals.
Un altre aspecte que no tenia pensat en un inici de les practiques és que l'orientació acadèmica i professional no està relacionat en cap final d'etapa sinó que és un procés que s'ha d'iniciar des de l'inici de l'escolarització i ha d'estar integrat en el Projecte Curricular de Centre i buscant aquelles activitats i metodologia que faci que l'orientació sigui transversal i treballada de manera interdisciplinària, sense oblidar-nos que en l'etapa adolescent agafarà molta més força.
el problema més gran que he trobat durant les pràctiques és que hi ha molt material, recursos... per treballar l'orientació acadèmica i professional per a aquells alumnes que estan fent l'Educació Secundària Obligatòria, i he hagut d'anar adaptant-ho tot a les característiques dels meus alumnes d'una escola d'educació especial.
Al llarg de les pràctiques he tingut molta sort de poder anar tenint xerrades, reflexions, compartint dubtes amb aquelles professionals que tenien motivacions per canviar coses o també aprendre molt d'aquells que porten anys treballant amb alumnes que estan començant a inserir-se en el món laboral, les visions dels altres m'han ajudant molt.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada