La detecció precoç, la sensibilitat social i l'atenció precoç també vers els nois i noies amb Retard Mental, han fet que ells es trobin millor preparats per al dia de demà tant social com laboralment. per tant, cada vegada és més necessari trobar recursos o serveis per a integrar els nostres nois/es en on àmbit laboral ordinari, i aquí és on s'inicien les meves pràctiques davant aquesta necessitat de trobar més sortides acadèmiques enfocades a l'àmbit laboral o també sortides laborals directament.
El meu objectiu és doble, per una part avaluar la funcionalitat d'un nou projecte d'innovació a l'escola i crear una base de dades per a possibles sortides acadèmiques especialitzades o laborals.
Tasques dels psicopedagog
Missió
|
|||
QUÈ FA?
Assessorament i suport.
|
SOBRE QUÈ?
Suport sobre els alumnes de manera grupal o individual,
i a les famílies a partir de reunions, entrevistes ...
Assessorament a la comunitat escolar, famílies i serveis
externs.
|
D’ACORD AMB QUÈ?
Amb les instruccions
establertes per direcció i la ideologia de l’escola.
|
PER TAL DE...
millorar
la qualitat del centre, garantir una atenció adequada i assessorar per
aconseguir una efectivitat de les actuacions dels professionals del centre i
externs.
|
Objectiu general:
Col·laborar en la formació integral (escolar, familiar, social...) dels
alumnes facilitant els recursos i suports necessaris per tal de què assoleixi
la màxima autonomia i funcionalitat possible segons les seves capacitats.
|
|||
Funcions
|
Activitats
|
||
1. Atenció directa amb
l’alumnat.
|
1.1. En grup dins l’aula
o en un entorn terapèutic.
1.2. Individual (suport
terapèutic i (re)test de nivell cognitiu).
|
||
2. Coordinació amb els
diferents especialistes (interns –logopedes, tutors, fisioterapeutes, equip
directiu... – o externs – psiquiatres, escoles compartides, EAPs, CSMIJ,
CDIAP...).
|
2.1. Reunions formals
i/o informals.
2.2. Informes anuals.
2.3. Traspàs
d’informació d’alumnes nous i/o derivació d’alumnes del centre als tutors
corresponents.
2.4. Documentació vària
(informes per demanda del CAD, protocol d’escola compartida...).
2.5. Assessorament en la
formació dels grup-classe i possibles derivacions a altres serveis/centres.
|
||
3. Atenció a les
famílies tant de l’alumnat de l’escola com de demandes de plaça.
|
3.1. Reunions amb els professionals
externs (EAP, CSMIJ, CDIAP, escola ordinària...)
3.2. Reunions per
demanda de l’escola o de la família per tal de treballar de manera conjunta o
per a fer derivacions cap a altres serveis que puguin atendre les seves
necessitats de suport de manera més adequada a les seves necessitats.
3.3. Exploració
psicodiagnòstica als alumnes nous.
3.4. Entrevista a la
família d’un alumne nou per tal d’orientar als pares sobre el funcionament d'un
centre d'Educació Especial, explicar sobre les sortides un cop acabada l'edat
d'escolaritat, orientar en relació a les diferents modalitats d'escolarització
(p.e. compartida), orientar sobre l'etiologia del seu fill...
3.5. Suport en
relació a les seves expectatives sobre el pronòstic.
|
||
4. Gestions
administratives
|
Reomplir totes aquelles
dades que demana el departament d’Educació per estadístiques, conveni...
|
||
5.Atenció puntual davant
urgències (trastorns de conducta, alteracions derivades d’un trastorn
neurològic – absències, crisis... –).
|
5.1. Suport professional
i emocional al tutor.
5.2. Acompanyament a la
sala de control en aquells casos necessaris que puguin danyar-se a un mateix
o al seu entorn.
|
Organigrama
FASE 1 : RECOLLIDA DE DADES
DATA: 13/10/14 HORES: 2
|
Objectius:
-
Conèixer la legislació vigent sobre
discapacitat i treball tant a nivell estatal com autonòmic.
-
Buscar informació sobre els diferents
recursos tant acadèmics com laborals existents per als discapacitats.
|
ACTIVITATS
I CONTINGUTS
|
|
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES
|
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
Per avaluar aquesta
fase es procurarà fer una comparació de la informació trobada amb un possible
funcionament real, per tal de saber si la implementació és o no adequada, és
a dir, es podria demanar a alguna aula o alumne que veiés la viabilitat dels
recursos, si són adients a les seves necessitats.
|
FASE 2 : CREACIÓ D’UN PROTOCOL
DATA: 10/11/14 HORES: 21
|
Objectius:
-
Conèixer els processos d’inserció laboral.
-
Conèixer el sistema productiu i laboral.
-
Abordar amb una dimensió pràctica i
funcional que en permeti l’aplicabilitat.
|
ACTIVITATS
I CONTINGUTS
|
|
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES
|
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
Per avaluar aquesta
fase es retornarà als professionals l’entrevista realitzada amb les respostes
a les seves mancances amb un qüestionari per conèixer si s’han respost els
seus dubtes i buits.
També es mantindrà
una entrevista amb diversos alumnes amb diferents capacitats cognitives i
actituds per poder comprovar si les preguntes prototip poden ser adients a la
seva comprensió.
|
FASE 3 : COORDINACIÓ DATA: 1/12/14 HORES: 21
|
Objectius:
-
Buscar la integració curricular de
determinats continguts de les àrees amb les situacions quotidianes
d’ensenyament i aprenentatge.
-
Dissenyar activitats motivadores que
responguin a les expectatives professionals dels alumnes.
-
Impulsar l’elaboració de plans d’actuació
congruents amb les característiques i necessitats de cada un dels estudiants.
|
ACTIVITATS
I CONTINGUTS
|
|
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES
|
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
Per avaluar aquesta
fase s’utilitzarà un qüestionari que es passarà als docents de les aules
implicades en aquest procés d’orientació laboral per saber si s’han
solucionat els seus dubtes i si encara hi ha algun aspecte a millorar.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada