LES PRÀCTIQUES

Objectiu

La detecció precoç, la sensibilitat social i l'atenció precoç també vers els nois i noies amb Retard Mental, han fet que ells es trobin millor preparats per al dia de demà tant social com laboralment. per tant, cada vegada és més necessari trobar recursos o serveis per a integrar els nostres nois/es en on àmbit laboral ordinari, i aquí és on s'inicien les meves pràctiques davant aquesta necessitat de trobar més sortides acadèmiques enfocades a l'àmbit laboral o també sortides laborals directament.
El meu objectiu és doble, per una part avaluar la funcionalitat d'un nou projecte d'innovació a l'escola i crear una base de dades per a possibles sortides acadèmiques especialitzades o laborals.

Tasques dels psicopedagog

Missió
QUÈ FA?
Assessorament i suport.


SOBRE QUÈ?
Suport sobre els alumnes de manera grupal o individual, i a les famílies a partir de reunions, entrevistes ...
Assessorament a la comunitat escolar, famílies i serveis externs.
D’ACORD AMB QUÈ? 
Amb les instruccions establertes per direcció i la ideologia de l’escola.
PER TAL DE...
millorar la qualitat del centre, garantir una atenció adequada i assessorar per aconseguir una efectivitat de les actuacions dels professionals del centre i externs.
Objectiu general: Col·laborar en la formació integral (escolar, familiar, social...) dels alumnes facilitant els recursos i suports necessaris per tal de què assoleixi la màxima autonomia i funcionalitat possible segons les seves capacitats.
Funcions
Activitats
1. Atenció directa amb l’alumnat.
1.1. En grup dins l’aula o en un entorn terapèutic.
1.2. Individual (suport terapèutic i (re)test de nivell cognitiu).
2. Coordinació amb els diferents especialistes (interns –logopedes, tutors, fisioterapeutes, equip directiu... – o externs – psiquiatres, escoles compartides, EAPs, CSMIJ, CDIAP...).
2.1. Reunions formals i/o informals.
2.2. Informes anuals.
2.3. Traspàs d’informació d’alumnes nous i/o derivació d’alumnes del centre als tutors corresponents.
2.4. Documentació vària (informes per demanda del CAD, protocol d’escola compartida...).
2.5. Assessorament en la formació dels grup-classe i possibles derivacions a altres serveis/centres.
3. Atenció a les famílies tant de l’alumnat de l’escola com de demandes de plaça.
3.1. Reunions amb els professionals externs (EAP, CSMIJ, CDIAP, escola ordinària...)
3.2. Reunions per demanda de l’escola o de la família per tal de treballar de manera conjunta o per a fer derivacions cap a altres serveis que puguin atendre les seves necessitats de suport de manera més adequada a les seves necessitats.
3.3. Exploració psicodiagnòstica als alumnes nous.
3.4. Entrevista a la família d’un alumne nou per tal d’orientar als pares sobre el funcionament d'un centre d'Educació Especial, explicar sobre les sortides un cop acabada l'edat d'escolaritat, orientar en relació a les diferents modalitats d'escolarització (p.e. compartida), orientar sobre l'etiologia del seu fill...
3.5. Suport en  relació a les seves expectatives sobre el pronòstic.
4. Gestions administratives
Reomplir totes aquelles dades que demana el departament d’Educació per estadístiques, conveni...
5.Atenció puntual davant urgències (trastorns de conducta, alteracions derivades d’un trastorn neurològic – absències, crisis... –).
5.1. Suport professional i emocional al tutor.
5.2. Acompanyament a la sala de control en aquells casos necessaris que puguin danyar-se a un mateix o al seu entorn.

Organigrama



FASE 1 : RECOLLIDA DE DADES                    DATA: 13/10/14    HORES: 2
Objectius:
-       Conèixer la legislació vigent sobre discapacitat i treball tant a nivell estatal com autonòmic.
-       Buscar informació sobre els diferents recursos tant acadèmics com laborals existents per als discapacitats.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Recerca d’informació de la legislació i recursos per a discapacitats per Internet.
  2. Comprovació dels recursos trobats.
  3. Resum de la informació trobada.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. ús de les noves tecnologies,
  2. comprovació de forma formal i/o informal d’algun dels serveis externs trobats,
  3. lectura de tota la informació i redactat d’allò més rellevant.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
Per avaluar aquesta fase es procurarà fer una comparació de la informació trobada amb un possible funcionament real, per tal de saber si la implementació és o no adequada, és a dir, es podria demanar a alguna aula o alumne que veiés la viabilitat dels recursos, si són adients a les seves necessitats.

FASE 2 : CREACIÓ D’UN PROTOCOL          DATA: 10/11/14       HORES: 21


Objectius:
-       Conèixer els processos d’inserció laboral.
-       Conèixer el sistema productiu i laboral.
-       Abordar amb una dimensió pràctica i funcional que en permeti l’aplicabilitat.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Crear un protocol que servís de guia en les entrevistes amb els alumnes i/o famílies, recollir la informació pertinent i abordar els temes fonamentals que incideixen en l’orientació i, alhora, permeti registrar la informació recollida.
  2. Facilitar un llistat d’activitats per incloure dins les programacions d’aula per treballar el coneixement del sistema productiu i laboral, i també per al coneixement dels processos d’inserció laboral.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. Entrevista als docents per conèixer les mancances que tenen sobre com orientar als seus alumnes.
  2. Observació dels alumnes per poder utilitzar unes preguntes-guia en el protocol que puguin entendre els nostres alumnes d’educació especial.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
Per avaluar aquesta fase es retornarà als professionals l’entrevista realitzada amb les respostes a les seves mancances amb un qüestionari per conèixer si s’han respost els seus dubtes i buits.
També es mantindrà una entrevista amb diversos alumnes amb diferents capacitats cognitives i actituds per poder comprovar si les preguntes prototip poden ser adients a la seva comprensió.

FASE 3 : COORDINACIÓ                                DATA: 1/12/14        HORES: 21
Objectius:
-       Buscar la integració curricular de determinats continguts de les àrees amb les situacions quotidianes d’ensenyament i aprenentatge.
-       Dissenyar activitats motivadores que responguin a les expectatives professionals dels alumnes.
-       Impulsar l’elaboració de plans d’actuació congruents amb les característiques i necessitats de cada un dels estudiants.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Traspassar tota la informació obtinguda als tutors per a què puguin fer una programació transversal per a treballar des de totes les àrees
  2. Acompanyament per planificar i coordinar la nova programació per assegurar l’orientació de l’alumnat.
  3. Plantejar accions que es duguin a terme en el marc de la tutoria grupal i del centre (xerrades, visites...) i de forma individual.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. Reunions amb els tutors.
  2. Reunions amb els psicòlegs del centre.
  3. Assessorament.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
Per avaluar aquesta fase s’utilitzarà un qüestionari que es passarà als docents de les aules implicades en aquest procés d’orientació laboral per saber si s’han solucionat els seus dubtes i si encara hi ha algun aspecte a millorar.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada